Standaard Elise S1

[stm_heading_title title=”Elise S1″]

Motor
De standard motor is een Rover K-series 1796 cc met 4 cilinders en 2 bovenliggende nokkenassen. Het motorblok en de cylinderkop zijn allebei van aluminium om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Het maxiamaal vvermogen is 118 pk (88Kw) bij 5500 toeren, het maximale Koppel is 165Nm bij 3000 toeren. Boring x slag is 80mm/ x 89.3mm. De electronische onsteking is van Motorola met een 85Ampere dynamo. Een 135pk upgrade is leverbaar door Lotus. De Elise S heeft eenzelfde motor maar dan met een andere cylinderkop voorzien van VVC (Variable Valve Control) oftwel variabele kleptiming en heeft een maximal vermogen van 143pk bij 7000toeren en een maximaal koppel van 174Nm bij 4500toeren. De Elise Sport 190 is voorzien van een 190 VPHD versie van de 1.8 K-series motor met een vermogen van 190pk (141kW) bij 7500 toeren. Het maximum toerental ligt bij 8000 omwentelingen.

Aandrijving
Een handgeschakelde 5 versnellingsbak drijft de achterwielen aan en wordt bediend met een hydraulische koppeling. De overbrengingen van de standard Elise en de Sport 190:

Body
Polyester body panelen met die voor en achter afneembaar zijn, de zogenaamde clam shels, zowel voor als achter is de verlichting geintegreerd in de clam shell. De Elise Sport 190 is voorzien van lichtgewicht clamshells. De CdA is 0.59m2 volgens Autocar magazine in 3 July 1996. De totale Cd is 0.36

Chassis
Lotus heeft een speciaal spaceframe structuur ontworpen voor de Elise, waarbj de verschilldende onderdelen via extrusie worden gemaakt en vervolgens met epoxy lijm worden samengevoegd (dit gebeurt door de firma Hydro Aluminium in Denemarken) een geintegreerde rolbeugel is onderdeel van de chassis constructie. De torsiestijfheid is 10,133 Nm/graad en is de hoogste waarde voor een cabrio en vergelijkbaar met die van een gewone BMW 3 series.

Ophanging
Dubbele wishbones met veren over monotube schokbrekers rondom. Lotus-gepatenteerde uprights van aluminium extrusies geproduceerd door Alusuisse. De Elise Sport heeft competitie veren en schokbrekers die volledig instelbaar zijn en waatbij de auto 50 mm lager is ten opzichte van standaard.

Besturing
onbekrachtigde tandheugel

Velgen en banden
Door Lotus-ontwikkelde 5-spaaks velgen, geproduceerd door AWI (Alloy Wheels International). Voor in de maat 5J-15, achter in de maat 7J-16.Banden zijn Pirelli P Zero, voor 185/55 R15, acher 205/50 R16.

Remmen
282mm diameter geventileerde remschijven (de eerste Elises zijn voorzien van keramische schijven, deze worden echter niet meer geproduceerd). Er is geen rembekrachtiging, de remklauwen voor zijn speciale Lotus/AP Racing remklauwen. De Elise Sport heeft speciale competitie remschijven en remblokken.

Vermogen en prestaties
Topsnelheid is 202 km/h en 0-100 km/h is 5.9 seconden, dit is wel afhankelijk van het type brandstof en het gewicht in de auto. Het gemiddelde brandstofverbruik is 1 op 13,1 oftewel 7,6 liter per 100 km. CO2 uitstoot is 168g/km. De benzinetank heeft een inhoud van 36 liter.

Afmetingen
Wielbasis is 2300mm. Spoorbreedte voor is 1440mm en spoorbreedte achter is 1453mm . De lengte is 3726mm. Breedte is 1701mm excusief de buitenspiegels. De hoogte is 1202mm. Bodemvrijheid is 160mm. Tankinhoud is 36.4 liter and benzine met minimaal 95 RON oktaangehalte moet worden getankt (euro 95). Gewicht Het gewicht van de Elise is rond de 750 kg met een verdeling van 39%/61%, (voor/achter). De Elise S met VVC motor weegt rond de 770kg. De Elise Sport 190 weegt rond de 670kg.

Service en garantie
12 maanden volledige garantie van de fabriek. 8 jaar garantie op het aluminium chassis. De eerste beurt na 1.500km daarna in 15.000km intervallen of indien eerder jaarlijks.