Elise Sport 160

[stm_heading_title title=”Elise Sport 160″]

De Elise Sport 160 is gelanceerd op 1 februari 2000. Gebaseerd op de cilinderkop van de Sport 135 met andere nokkenassen en ECU. De eerste 50 auto’s hadden een ECU van GEM, de latere versies hebben een EFI Technology ECU. De EFI ECU is een verbetering ten opzichte van de GEM unit en zorgt ervoor dat de motor veel soepeler reageert met name bij lagere toerentallen. Eenvoudig herkenbaar want de GEM unit is gemonteerd inde motorruimte terwijl de EFI unit in de kofferruimte is gemonteerd.
Een eigenschap van de Sport 160 is het veel hogere stationaire toerental van 1100 tot 1200 toeren. Dit is omdat anders de uitlaatgassen niet voldoen aan de emissie norm. De GEMS ECU staat erom bekend dat de motor nogal eens afslaat als hij koud is. De eerste 50 Sport 160 wagens hebben een zogenaamde Single Vehicle type Approval (SVA) keuring en zijn af fabriek voorzien van een catalysator en sportuitlaat en produceren 160pk bij 7000 toeren en een koppel van 178Nm bij 5000 toeren. Latere versies hebben een Whole Vehicle Type Approved (WVTA) en zijn af fabriek voorzien van een catalysator, 111S uitlaat en sportluchtfilter en produceren rond de 150 pk. Deze versie is eenvoudig te tunen naar de originele 160 pk uitvoering door een simpele aanpassing van het luchtfilter en de montage van de sportuitlaat.
Indien de laatste 4 cijfers van de VIN tussen 0601 and 0650 zijn, dan gaat het om de SVA uitvoering, anders is het een WVTA uitvoering. Lotus raad wel aan om het standaard luchtfilter systeem op de WVTA te handhaven maar om de luchtinlaat aan te sluiten op de linkerzijikant van de achterste clamshell.
De versnellingsbak is de standaard Elise bak met de 3.94:1 als hoogste overbrenging. De sportophanging heeft een rijhoogte van 100/110 mm voor/achter, met daarbij een instelbare 5 gaats sport anti-roll beugel. Alle Sport 160’s hebben een speciaal uitlaatspruitstuk. De latere versie heeft een Europese typegoedkeuring met een standaard uitlaat. Alle Sport 160’s hebben als standaard optie een catalysator en doorgeboorde remschijven
In juni 2000 kondigde Lotus twee speciale uitvoeringen aan, de Sport 160 en de Sport 160S en stopte met de productie van de 111S . De 111S had geen sport onderstel, Klasse 3 alarm of radio voorbereiding af fabriek. De SVA VIN’s waren van 0601 tot 0650 en de WVTA vanaf 0651. Na VIN 1645 werden het sport onderstel en de sportstoelen leverbaar als optie.
De velgen zijn de grijze ‘Race’ velgen van 6J en 8J met P-Zero banden. Dit zijn origineel 5 spaaks velgen met achter een diameter van 17 inch. Oorspronkelijk alleen leverbaar in 2 nieuwe kleuren, ‘scandal green’ en ‘metallic black’, alhoewel later iedere kleur leverbaar was. De prijs was vanaf £28,995 inclusief de Sport 160 achterspoiler en sportstoelen. De Sport 160 achterspoiler is de standard 111S spoiler maar dan door middel van kunststof blokken verhoogd gemonteerd..
De motor loopt stationair onregelmatig en heeft onder de 2500 toeren minder koppel dan de standaard motor. Een 190 pk upgrade was leverbaar vanaf juli 2000.

Januari 2003
Lotus lanceert een update voor de Sport 160. De set bestaat uit een nieuwe gasklep en aangepaste uitlaatnokkenas poelie met een aangepaste ECU. Hierdoor neemt het koppel onderin toe en wordt het rijgemak verhoogd Belangrijk om te weten is dat de Sport 160 nokkenasssen zo ontworpen zijn dat gebruikt kan worden gemaakt van de standaard merktekens op de nokkenas- en krukaspoelies van de motor. Echter met behulp van verniers (instelbare nokkenas poelies) kan de afstelling van de motor meestal aanzienlijk worden verbeterd.